maandag 21 januari 2013

Duiveltjeskip zonder kip

Het foodblogevent van deze maand wordt gehost door Levine van Uit de Keuken van Arden. Het thema is "Creatief met KIP". Je kunt het terugvinden op de weblog Foodblogevent.

Nou is dat voor een vegetariër een reuze-dilemma! Nee, ik kan toch echt geen kip maken, want ik eet het beslist niet op. Zelfs biologische-scharrel-vrije-blije-uitloopkip niet. Een uitzending van De Wilde Keuken hierover was voor mij voldoende. En dan een grote kippenslachter in het dorp doet de rest.
Ik heb nog wel een oud, beproefd, succes-recept van mezelf van uit de tijd dat ik nog niet verder nadacht en we eigenlijk ook niet echt veel informatie kregen over de oorsprong van ons voedsel.

Duiveltjeskip! Hmmm, als ik eraan denk krijg ik al trek.
Hoe maak ik dat vegetarisch? Geen enkele groente kan de kip vervangen, besluit ik. De textuur van kippenvlees is zo specifiek. Maar de oplossing is natuurlijk briljant: Kipstukjes van de Vegetarische Slager.
Vandaag probeerdag!

Duiveltjeskip zonder kip

Ingrediënten:
2 pakken kipstukjes (Vegetarische Slager)
1 kleine ui
3 teentjes knoflook
5 el ketjap manis
3 el ketchup
2 tl sambal (2 verschillende soorten)
     of meer naar smaak (maar met kinderen is dit ruim voldoende)
1/2 tl gemberpoeder
1 1/2 tl gemalen koriander
1 tl gemalen komijn
1 el olijfolie
2 kleine uien
250 g kastanjechampignons
1 volle el pindakaas
200 ml sojaroom


Bereidingswijze:
• Marineer de "kip": roer in een bakje de ketjap, ketchup, specerijen en sambal door elkaar. Voeg de marinade bij de gesnipperde en kleingesneden ui en knoflook en de (kleiner gesneden) stukjes "kip".
• Laat de marinademix minimaal een uur staan, maar bij voorkeur langer.
• Verhit de olie in een diepe (koeken)pan of wok. Voeg de gesnipperde ui toe en laat lekker fruiten tot de ui een bruin randje begint te krijgen.
• Voeg de in plakjes gesneden champignons toe en bak het geheel tot de champignons hun vocht hebben verloren en bruin worden.
• Voeg de marinademix toe en bak het geheel een poosje om de ui en "kipstukjes" te garen.
• Roer nu de pindakaas erdoor en laat smelten in het geheel.
• Nu kan de sojaroom erbij en kan de deksel op de pan om het geheel een poosje op een laag vuurtje te laten sudderen. Op deze manier kunnen de smaken mooi mengen en tot ontwikkeling komen.

Dien op met (volkoren basmati-)rijst en komkommer. Mooi van kleur en heerlijk van smaak!
Geniet ervan!!



Geen opmerkingen: